Av Hans Engström - 11 februari 2014 15:19

Av Hans Engström - 11 februari 2014 14:47

Idag har vi varit till Similan Islands- snorklat i kristallklart vatten och sett fiskar som vi bara sett i akvarium tidigare. Synd bara att vi inte kunnat fånga det på bild. Vi hade också turen att få se en vattensköldpadda komma simmande under vattnet! Utöver det så har vi varit på stränder med sand fin som potatismjöl, alldeles klart vatten och fantastisk miljö med klippor och vajande palmer. Totalt besökte vi fyra av de nio öarna.

Ikväll har vi varit och ätit trerätters middag på Happy Beach, enda gästerna även denna kväll och samma mottagande av grisar, hundar och en trevlig resaurangfamilj. De hade också ordnat privatchaufför så att Hasse inte skulle behöva sätta sig på vespan igen! Nu är vi tillbaka till Loft Garden Villa, mätta, belåtna och fulla av intryck. Ha det gott!

Av Hans Engström - 10 februari 2014 15:20

Av Hans Engström - 10 februari 2014 14:49

Efter en hel dags resande är vi äntligen framme i Khao Lak. Resan började kl 9.00 imorse då vi lämnade Koh Muuk med longtailbåt. Mitt ute på havet fick vi äntra färjan som skulle ta oss vidare till Koh Lanta. Efter färjbyte på Koh Krafan gick slutade motorn funka, men det löste kaptenen genom att själv dyka ner i vattnet och fixa den. Något försenade kom vi sen till Old Town på Koh Lanta, där en "buss" med naturlig air condition (lastbil med öppet flak) tog alla 22 personer till Saladan. Vi var rätt lugna för vi hade en halvtimme till godo innan speedboaten skulle avgå. Så vi tog ut lite pengar och hade tänkt hinna äta lunch, men när vi visade upp våra biljetter blev det full fart på personalen. De sprang längst ut på piren och skrek och viftade tillbaka eb speedboat som just lämnat piren, 30 minuter innan avgångstid!!!

nåväl, vi hann ju med båten men det var ett annat bolag än vi hade köpt biljetten av. Det hela slutade i alla fall med att vi kom till Phuket en timme tidigare än beräknat.

sen blev det 2 Tim taxiresa till Loft Villa Garden i Ban Sak ( strax norr om Kao Lak) . Stället är så litet att vi inte höll  att hitta fram ! Men vilken fantastisk lien resort; 8 bungalows kring en skön pool och allt är toppklass!! Och ägaren är mycket vänlig oc trevlig! Ha lånade oss en av sina vespor och visade oss vägen till Happy Beach Resurang helt ute på vischan nere vid havet. Där mötte ägaren med två grisar oc fem hundar!!! Och det vara bara vi på restaurangen så vi fick toppklass service! Och vilken Thaimat- har aldrig ätit godare friterade bananer och annans med vaniljglass!

Sen eskorterade sonen i huset oss hem och då blev det bad i poolen under stjärnorna och nästan fullmåne!!

En perfekt avslutning på en spännande och händelserik dag,, och i morgon åker vi och snorklar vid Similin Island!!

Good night!!!

Av Hans Engström - 9 februari 2014 10:46

Av Hans Engström - 7 februari 2014 14:19

Nu har vi hittat vår pärla i Thailand - den lilla ön Koh Muuk utanför Koh Lanta. Vi bor otroligt fint på Charlie Beach Resort, alldeles vid en lång och bred strand där vi sitter och betraktar solnedgången. Stranden känns nästan tom på människor, inte alls som Maya bay och andra stränder vi varit till. Idag har vi varit till Emerald Cave. För att komma dit var vi tvungna att simma genom en 80 m lång och mörk grotta. Som tur var hade vi en guide med ficklampa som visade vägen. Efter det åkte vi till Big Cave där vi snorklade och tittade på livet under havsytan. Vi trivs så bra så att vi kommer att stanna två dagar längre än planerat. Sedan blir det nog Khao Lak och Similan Islands. Ska försöka lägga upp lite bilder, så ni får se hur vi har det. Ha det bra så länge!

Av Hans Engström - 5 februari 2014 03:00

Nu har vi varit i Koh Lanta sedan i söndags, så nu packar vi för att åka vidare till Koh Mook. Vi har haft varma och härliga dagar här, med mycket bad och sol. På kvällarna har vi åkt in till Saladan där vi shoppat en del. Första natten här delade vi rum med två kackerlackor, för övrigt de enda vi sett under resan. Sen fick Kicki känna på Thaimyggorna och det är ingen trevlig upplevelse. Så nu är det myggmedel som gäller - från morgon till kväll !! De två sista dagarna har vi bott i en rymlig och fin strandbungalow.

Nu åker vi  till Kok Mook och blir där till lördag och sen får vi se! Kanske blir det Kao Lak och Similin Island!?

Ha det gott!!

Av Hans Engström - 2 februari 2014 14:22

Så är vi på Koh Lanta och har just ätit middag - det gäller att vara mätt o belåten o på gott humör när vi skā börja tampas med bloggplatsen och skraltiga nätverk!! Vi har väl ägnat någon timme åt detta under de tidigare dagarna!

Gooddays är ok men vi fick inte vår strandbungalow den första natten utan i stället en fyrbäddsbungalow i raden bokom men det får duga! Lämnade Phi- Phi  och Long Beach med lite vemod för där var riktigt fint !!!!

Ikväll njöt vi av solnedgången i havet nere vid strandbaren i en ljummen  och skön kvällsbris. Imorgon blir det en dag på stranden och en tur till staden ( Saladan) på kvällen!

nu gör vi också ett nytt försök att ladda upp en bild eller två från Maya Bay och Pra Nang!!

Ha det gott!!

Snart dags att bada i Thailands varma vatten